Vad ska man ge sin häst?

Idag har vi varit och kollat på nytt hö till Lantana. Just nu finns det verkligen inget bra hö. INGET. Man kan ju inte ge dåligt hö, dammigt och mögligt. Speciellt inte till en häst som Lantana som är lite extra känslig. Så just nu får hon hösilage, men till våren när det blir lite varmare kan man ju inte ha det heller. Sist vi hämtade hö fick vi välja bort mer än hälften och gången innan det fick vi köra tillbaka hur mycket som helst för att det kom stora rökmoln med damm när man tog i det. 
 
Ibland tänker jag på hur många hästar det är som hade kunnat må så mycket bättre om man hade gjort något så enkelt som att hålla koll på vad de äter. Jag menar, hur många unga tjejer eller killar med okunniga föräldrar finns det inte egentligen? Och hur lätt är det att veta exakt hur man ska fodra sin första ponny när man är 13 år lixom? 
 
Jag tycker faktiskt att det är nödvändigt att man får lära sig sånt på ridskolan också, det fick i alla fall inte jag lära mig när jag var mindre, och inte nu heller. Hur ska man annars kunna veta hur mycket havre som är lagom att ge, om man kanske inte ska ge havre över huvud taget, att betfor måste blötläggas osv osv osv. 
 
Inte för att jag kan så mycket om det, men just att man över huvud taget tänker på det. När jag var lite yngre tänkte jag inte på det alls, Lazda fick betfor, lite havre, lite mineraler, b-vitamin och lite hö. Det får väl alla hästar tänkte jag då. Och när hon fick något annat var det mamma som visste vad det var hon skulle ha och varför. Tur för Lazda.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0