Säkerheten främst?

Innan ni läser detta vill jag att ni kommer ihåg att detta endast är mina åsikter och värderingar. Andra får självklart tycka på något annat sätt och göra precis som de vill. Men det är såhär jag personligen tycker och tänker. :)
 
När jag precis hade kommit in i stallet med Lantana efter att ha hämtat henne i hagen idag ser jag helt plötsligt ettåringen och ponnyn i stallet komma galopperande mot stallet. Ettåringen med ett långt grimskaft i grimman. Då har ettåringen slitit sig och ponnyn sprungit efter, över den stora vägen och upp mot stallet. TUR att det inte kom någon bil precis då..
 
Egentligen är det väl inte så konstigt att det hände då alla hästarna var väldigt uppjagade, det inte är någon ström i hagarna och ettåringen har gått igenom staketen mellan hagarna som den har velat under hela sommaren (har med andra ord lärt sig att staketen bara är att springa igenom om man vill). Men säkerheten vid in- och uttag är verkligen något jag anser är extremt viktigt, speciellt när det är en så stor och trafikerad väg mellan hagen och stallet. 
 
Just sådana här problem tycker jag är relativt enkla att kanske inte lösa men förhindra. Jag menar, sätt in ett batteri i hagen och sätt en extra inhägnad mellan hagen och vägen. Och har man en häst som går igenom staket, ja men sätt i ström och kanske en extra tråd. Har man en häst som sliter sig, ja men träna lite ledarskap. Ta helst alla samtidigt, men går inte det så var minst två så att den ena kan mota och den andra leda häst. Detta gäller ju även utsläpp, som att släppa alla hästar samtidigt, inte ta två hästar som inte kommer överrens samtidigt och att helt enkelt ta det lugnt och bestämt.
 
Det kan ju även hända andra olyckor än just påkörda hästar. Man kan t.ex. bli trampad, sparkad, ramla när en häst sliter sig, hästar kan sparka varandra och mycket mycket mer. Jag tycker inte heller att det är schysst mot den som tar in just för dagen att ha en ouppfostrad häst, om jag får säga min åsikt. Jag menar, händer det något är det ju den personen som får skulden när det kanske egentligen beror på ett problem ägaren och hästen har. Det kan ju också hända att den som leder hästen skadar sig. Inte för att Lantana på något sätt är en ängel när det gäller hantering, men vi har i alla fall jobbat på det och fått henne mycket mycket lugnare och lydigare i hanteringen än hon var den första tiden. 
 
Hästhantering är farligt, både för människor och hästar. Därför tycker jag att det är viktigt att alltid försöka förhindra olyckor så gott det går, för allas skull. Denna gången gick det bra, varken hästar eller människor blev allvarligt skadade, men nästa gång kanske turen inte står på vår sida. Och jag tror att det som hände idag hade kunnat förhindras om man alltid tänkt lite mer på säkerheten. 
 
För just i det stallet vi står i nu, som dessa åsikter är baserade på, tycker jag faktiskt att säkerheten vid in- och utsläpp är ganska bristfällig. Men det är min åsikt och andra får självklart tycka precis tvärt om ifall de vill. ;)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0