Lantana idag

Nu har jag precis kommit hem från stallet. Vi förberedde lite inför lastträning och det gick jättebra. Vi ställde fram transporten med luckan stängd och så gick vi bara runt och gjorde lite "samarbetsövningar" runt transporten, typ skritt - stanna - skänkelvikning - skritt osv. Hon var jättelugn och gjorde sitt bästa i allt. Jag tog även med kameran eftersom det var så fint väder så snart kommer det nog lite nya bilder! :)
Alla har sina olika sätt att lasta men jag tycker inte att man ska tvinga in hästen. Visst om man måste åka akut till veterinären eller något sånt men inte annars. Då tycker jag att det är bättre att det få ta lite tid så att man lär hästen att det inte är något konstigt och att det inte behöver bli en kamp. För blir det en kamp och hästen verkligen inte vill kan man inte vinna. Hästen är så mycket starkare än oss.
Och dessutom vill i alla fall jag ha en häst som mår bra och inte är avstängd av underlägsenhet. Man ska vara vänner, visa respekt för varandra och ha kul tillsammans. Så klart på ett säkert sätt, jag menar inte att man ska låta hästen göra som den vill. Bara att den ska tycka att det är kul att göra saker tillsammans med mej.
Men det är klart, alla har ju sina egna åsikter! ;)

Lazda och jag i hagen denna hösten. Vi tvingade aldrig henne till något och vi fick en jättebra kontakt. Från att vara en tjurig ridskolehäst som det kunde ta en halvtimme att få in från hagen till detta - helt lös i hagen och hon följer efter mej av fri vilja.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh minns när Mio vägrade komma in! Kunde ta 1 timma att få in han.. Usch! Härligt att han brukar komma springande nu i alla fall!

Bara att han skrittar till mig gör mig över lycklig, för han är inte en särskilt social häst, haha!

Kul att det ska komma nya bilder! Längtar! Kommer dem idag?:)

2012-03-13 @ 19:30:18
URL: http://ujohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0