Låt det ta tid

Som dom flesta vet är Lantana en unghäst fortfarande. Hon är väl inte direkt super ung, men om man jämför andra hästar i hennes ålder har hon inte kommit riktigt lika långt som dom. Och det är helt okej! Jag tycker att alla hästar borde få den tid dom behöver för att utvecklas och få en bra grund och en trygghet i sej själva. 
Visst, det är viktigt att ha en plan med en unghäst. Inte bara flumma runt och ta alla dagar som de kommer. Men jag tror inte man kan tänka "den dagen rider jag ut, den dagen tränar jag skänkelvikning i paddocken, den dagen tränar jag halter och övergångar, den dagen går vi långpromenad, osv." Grejen med unghästar, tror jag, är att ha ett långsiktigt mål. Kanske tänka lite mer "Om en månad vill jag kunna göra en bra galoppfattning, om ett halvår vill jag kunna starta en L:C." 
Sen får man ta dagen som den kommer, i lagom mängd. Är hästen okoncentrerad, sprallig och inte alls på humör kanske man inte ska harva runt på ridbanan och nöta övergångar i en timme. Man kanske hellre tar det dagen efter och busar runt och leker lite den dagen i stället. Är ni med? 
Det märker i alla fall jag på Lantana, att är hon inte på humör är det ingen idé att traggla något tråkigt - det blir inte bra ändå. Och in the end är det inte om man tränar på måndagen eller torsdagen som spelar roll, det är att man har utvecklats på ett kul sätt, så att hästen behåller sin egna vilja, personlighet och glädje som betyder. Det lönar sej senare, för vad ser finast ut på tävlingsbanan sen, en maskin som går på autostyr och gör allt perfekt - eller en glad häst som kanske inte gör allt 100% perfekt med en gång, men räddar upp det med sin utstrålning och charm?

Kommentarer
Postat av: Nellie!

Skitbra Elin!

Svar: Tack! :)
Elin Bergman

2012-06-21 @ 10:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0