Träningstips - övergångar

Okej, här kommer mitt bästa träningstips som man kan göra var som helst. När man rider ut, när man skrittar fram innan träningen, på ridbanan, i skogen, i ridhuset eller var som helst. Som jag har skrivit tidigare var Lazda väldigt het och ganska okänslig i munnen i början. Hon var uppmärksam men inte så lydig, speciellt inte i hoppningen. Denna träningen gjorde att jag nästan bara behövde tänka vad jag ville att hon skulle göra, så gjorde hon det.
Denna träningen kan man också göra från marken. Det gjorde vi i början när Lazda var skadad och vi gick promenader. Det gjorde att hon aldrig tappade sina muskler helt även om hon "vilade" i ett år.
Gå fem steg snabbt, fem steg sakta. Fem steg snabbt, fem steg sakta. Gör halt och försök att bara använda tanken, vikten och andas ut. När du vill börja gå igen, luta dej lite framåt i stället för att banka på med benen direkt. Även om man ska använda små hjälper måste hästen svara direkt, gör den inte det får man ge en tydligare hjälp.
Tänk på att ha så mjuka händer som möjligt hela tiden, det hjälpte mej att få Lazda mer känslig i munnen och mer lyhörd på mina små hjälper. Det gör också att hästen sätter sej mer på bakbenen och får mer muskler. Lazda blev också mycket snabbare i reaktionen på mina hjälper när vi tränade detta.
Från marken gick vi i skritt och tog några steg snabbt, några steg sakta. Det gör också att hästen sätter sej mer på bakbenen och får muskler även om man inte rider. När du vill sakta in, räta på dej och tänk sakta. När du vill börja gå, börja bara gå och tänk framåt!
Haha, en kall vinterdag för något år sen. Kolla Lazdas tunga!
Detta är mitt bästa tips för att få en känsligare och mer lyhörd häst, som jag fick från min hopptränare. Fast med lite Elin-style!

Kommentarer
Postat av: emma

sv: Tack detsamma :)

Följa på bloglovin?

2012-01-04 @ 13:04:56
URL: http://emmamohlin.blogg.se/
Postat av: emma

sv: jag har lagt till dig :)

2012-01-04 @ 14:04:21
URL: http://emmamohlin.blogg.se/
Postat av: Sofie

Sv; haha :)

Bra tips, ska ja komma ihåg :)<3

söt bild :D

kram

2012-01-04 @ 14:53:12
URL: http://mylifeandhorses.blogg.se/
Postat av: Sofie

Sv; aa d ee kul ;)

Kan inte du lägga ut nåt mer sånt tips, om du vet nåt som ee bra :)? <3

kram

2012-01-04 @ 15:17:40
URL: http://mylifeandhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0