"Ridsport är visst en sport. Det hörs till och med på namnet. ;) "

Ingen inom ridsporten kan väl ha missat att Rolf-Göran Bengtsson vann jerringpriset igår? Grymt bra, och han är så VÄRD det, tycker jag.
Jag säger som Johanna Grant, det är många som säger att ridning inte är en sport. "Det är hästen som gör jobbet". "Han hade aldrig kunnat vinna om han inte hade haft sin häst". Nej, han hade aldrig kunnat vinna priset utan sin häst. Zlatan hade inte kunnat vinna utan sin boll, Marcus Hellner hade inte kunnat vinna utan sina skidor.
"Ridning är ingen sport, det är ju bara att styra". Visst, man styr men det är också 6386 andra saker man ska göra samtidigt. Hästen är en individ med en egen vilja, som precis som alla idrottare kan ha en dålig dag.
Jag skulle säga att ridning är svårare än de flesta andra sporter, just på grund av att man har hästen att ta hänsyn till. Jag menar, skidorna har ingen egen vilja. Fotbollen är precis lika rund hela tiden och målet står på samma ställe varje match. Sen att inte ryttaren behöver vara lika vältränad som en friidrottare, det är en helt annan sak. Ridning är jobbigt, men självklart på ett annat sätt. En handbollsspelare behöver inte träna på samma sätt som en simmare.
Ridsporten har fått för lite plats och ses inte som lika mycket värd som andra sporter. Det är inte många som vet att vi har en OS-medaljör, EM-vinnare och världsetta i Sverige. Det är synd tycker jag. På sport-nyheterna får man veta precis hur det har gått i varje fotbollsmatch VARJE dag. De enda gångerna man får veta något om ridning är när någon svensk har presterat bra i någon speciell tävling.
Det finns flera tusen saker att förklara och diskutera, men om jag ska vara ärlig tror jag att ridsporten aldrig kommer få den plats den förtjänar. Ridsport kommer alltid ses som mindre värd, så länge hästarna är med. Det är dem som är skillnaden på "vanlig" sport och ridning. Men hur skulle vi kunna rida utan våra älskade hästar?

/ Elin, med inspiration av Johanna Grant som skrev ett väldigt bra och läsvärt inlägg om detta!

Kommentarer
Postat av: sofie

sv; tack :) aa dom va jättefina ;)



TACK, att ja inte ee den enda som stör mig på när folk säger så! håller me dig till 100 %. man försöker förklara för dom som tycker så, att det inte är att bara sitta på hästens rygg medans den gör allt men dom fattar bara inte... <3



skulle oxå vilja att ridsport fick den uppmärksamheten det förtjänar.



kram

2012-01-17 @ 20:34:43
URL: http://mylifeandhorses.blogg.se/
Postat av: matilda

Det blir säkert jätte fint!

Jag hade hemskt gärna fått hjälp av dig! :)<3

2012-01-18 @ 09:06:44
URL: http://matildawennersten.devote.se
Postat av: Matilda

Sv: Aa, om du skickar din hotmail skickar jag bilder! :)

Spelar ingen roll vilken tid du är klar! :)<3

2012-01-18 @ 11:55:19
URL: http://matildawennersten.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0