Era förutsättningar - era mål

Alla har sina tankar, men ibland blir jag så trött på människor som ska klaga hela tiden.
Det finns andra som har det väldigt mycket sämre. Min häst var skadad och oridbar till och från i ett och ett halvt år. Innan det kunde hon ingenting, vi fick börja om från början. Sen var vi tvugna att avliva henne. Jag tror nog att jag har haft det lite jobbigare än dej som inte vann tävlingen sist. Men visst, alla har sina värderingar. För vissa är det viktigt att vinna.
Men jag vet att det finns hur många som helst som inte har möjlighet att ha egen häst, eller ens har möjlighet att rida över huvud taget. Och när andra som har en fullt ridbar häst som aldrig har varit skadad och har alla möjligheter att göra det bästa av situationen kommer och säger att livet suger blir jag så grymt irriterad. Bara för att man inte vinner varenda tävling har man inte en dålig häst. Man har bara inte samma utgångspunkt som de som har 100 000 kronors hästar. Och för mej är det inte så viktigt att vinna. För mej är det absolut bara ett plus om det går bra på en tävling, jag tävlar för att det är kul att visa upp det jag och hästen har lärt oss tillsammans!
Till er som vinner - grattis, grymt bra kämpat! Ni har era förutsättningar, eran bakgrund och har säkert fått jobba mycket på era svagheter. Denna gången var det ni som vann, en annan gång kanske det är några andra.
Och du som säger att det är orättvist att vissa vinner hela tiden - alla kämpar utifrån deras egna förutsättningar, mål och bakgrund. På samma sätt som du kämpar med att få din häst i form kanske de kämpar med att sätta det där galoppombytet. Sätt inte högre mål än att de är möjliga för just er att uppnå.
Mina mål med Lazda var att placera mig L:C (dressyr) och starta L:B med godkänt resultat. Kanske testa L:A helt utan krav. Jag visste att det var dit vi kunde nå, vi skulle aldrig aldrig ha kunnat starta SM eller liknande för vi hade inte de förutsättningarna. Jag försökte lägga min energi på att uppnå våra mål i stället för att vara avundsjuk på andras framgångar. Det är klart att alla har sina svackor men man kan i alla fall försöka.
Sen kan man ha drömmar, men det är en heeelt annan sak.
En bild från i våras när vi höll på att sätta igång Lazda igen. Det var nog sjunde gången eller något sånt vi började sätta igång henne igen. Vi hade våra förutsättningar, våra mål, våra svagheter och våra fördelar vi jobbade med tillsammans.

Kommentarer
Postat av: Johanna

jätte bra inlägg elin! :)

Jag har aldrig vunnit något och tror inte heller att jag kommer göra det. bryr mig inte om jag vinner eller inte, hellre då att man kan sitta och säga att man red den bästa rundan som man gjort och att man hade kul med sin häst. Jag blir super glad bara jag kommer runt banan utan att bli utesluten, haha :D

2011-11-27 @ 13:10:00
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: taack :D

2011-11-27 @ 13:10:13
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: haha, det verkade som hon var en busig ponny! :)

en annan sak som jag stör mig på, är när man skyller ifrån sig hela tiden. Till exempel om hästen vägrade på ett hinder, så säger man att det var personen som gick förbi som var orsaken att hästen stannade.

Man får faktiskt acceptera att man kan ha en dålig dag. Vet nämligen en som gör så varje gång det går dåligt! hahaha x)

Vad är det för sorts säkerhets väst du har på bilden? :)

2011-11-27 @ 13:30:09
URL: http://ujohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0