Som en tick-tickande bomb.

Bilder från i förrgår när vi galopptränade i backen.
Dagens träning för Lantana bestod av sammanlagt 40 minuter trav/jogging runt fältet vi brukar galoppträna på. Hon behöver få variera sig lite och bara rulla på ibland också. Jag tror verkligen på det där med variation, det är viktigt att inte få chansen att tröttna på något. Lantana tyckte hur som helst att det var VÄLDIGT roligt. Hon var extremt framåt och blev faktiskt stark. Det är inte så att hon inte alls lyssnar, jag har kontroll, men hon hade samtidigt väldigt mycket koll på precis allt som händer runt omkring oss. Kontrollerat kaos. Hon verkade aldrig kunna tröttna, i alla fall inte i huvudet. Hon stressade upp sig själv, och trots att jag hela tiden lugnade henne var hon lite spänd under stora delar av passet. Då tänker jag alltid att att bara vara lugn, tydlig, bestämd och göra så små och lugna hjälper som möjligt är bäst. Använda rösten mycket, med ett lugnande tonläge. Jag tycker inte att man ska hålla på och krångla med massa onödiga hjälper - så lite som möjligt är enligt mig alltid bäst. Men även om hon krånglade lite är jag nöjd med passet, det är en stor vinst att kunna rida henne på det sättet över huvud taget. Jag är dock inte nöjd med att hon stegrade två gånger, det är verkligen inte något jag vill att hon ska fortsätta med. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0