Hårda tider.

Hej på er! Hoppas allt är bra med er, med mig är det bra i alla fall. Med Lantana är det sådär.. Operationen gick bra, frakturen läker fint själv och är bra, de hittade inga lösa benbitar och de kunde fixa det äckliga böldsåret relativt bra. Det sprack upp, men det var ändå okej. Så det är ju bra. Det gick bra att hämta hem henne också, hon fick lugnande direkt och så lastade ett par djurskötare på henne inifrån stallet, det tog bara typ fem minuter.
 
Jag vet inte om jag berättade hur det gick att lasta henne när vi skulle det? Tror inte att jag gjorde det va? I alla fall, det tog 4 timmar. Hon var inne ett par gånger, när vi inte pressade henne något, men så fort hon märkte att vi skulle försöka stänga kastade hon sig ut. En väldigt hästvan tjej i stallet, som jobbar på stuteri, jämförde henne med en okuvad hingst med för mycket testosteron.. Hon reste sig, kastade sig och var bara rent ur sagt FÖRJÄVLIG. Så till slut fick ett par djurskötare komma dit och ge henne lugnande, och när det knappt hjälpte fick de piska in henne med kvastar och spön då vi var tvugna att få in henne till operationen då.. Så det gick ju mindre bra, kan man väl lugnt säga. 
 
Men nu är hon i alla fall hemma igen, och ska ha boxvila utan någon motion alls i två veckor. Sen är det boxvila + 30 minuter promenad i två veckor, sen boxvila och uppsuttet 30 minuter skritt två veckor, sen sjukhage med skritt och lättare travarbete två veckor tror jag, och sen mer och mer igångsättning. Om jag kommer ihåg rätt. Men det där med boxvila är inte riktigt hennes grej då hon får panik när hon är ensam i stallet. Så hon går där, runt runt runt. Vilket inte alls är bra då hon ska vara så stilla som möjligt för att såret ska läka.. Igår hade hon även skrapat upp en stort skrapsår i ansiktet eftersom hon slänger med huvudet heela tiden, kastar sig, och ja helt enkelt är galen. 
 
Så hon är inte så glad direkt, vilket är väldigt tråkigt. Hon blir ju väldigt sur, så klart. Hon är också väääldigt trött på alla mediciner och har börjat sura lite när jag bortstar henne. Sen skrapar hon ju sönder sina hovar, så vi måste tejpa hur mycket silvertejp som helst flera gånger om dagen eftersom hon inte har några skor. (Man får inte ha broddar i vårt stall och det blir ju extremt halt om man har skor utan broddar)
 
Som tur är är det 3 snälla hjälpsamma personer i vårt stall som låter sina hästar vara inne med Lantana några av dagarna. Jag är så så så tacksam för det, och för mig är det självklart att ställa upp för sina stallkompisar när det behövs! Men de hästarna kan ju inte vara inne hela tiden så klart, och de andra vill inte ställa upp och ha sina hästar inne alls så de här dagarna har varit väldigt jobbiga. För både mig och Lantana. 
Jag och Lantana förra vintern. ♥
Klicka på bilden om du vill se hur såret såg ut när vi bytte bandage i fredags. Kolla inte om du är känslig, det är väldigt väldigt äckligt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0