It makes me sick..

Jag såg i kväll en 'vlogg' med tjejen som hoppat framför ett tåg. Tjejen som inte lever längre på grund av, vad jag har hört i alla fall, nätmobbning. Det berörde mig väldigt mycket, det gör mig så äcklad, så sjukt jävla äcklad att någon kan göra så mot en människa, att någon kan behandla någon så dåligt att den väljer att ta sitt liv. Var finns alla, var finns hjälpen, som behövs innan något sånt här händer?
 
Jag tycker att det är ett viktigt ämne att ta upp i ljuset, det är något jag brinner för. Inte bara nätmobbing utan alla sorters kränkningar, oavsett om det sker bakom en datorskärm eller genom att sitta och viska i bästa kompisens öra om den där tjejen ingen vill vara med. Det är samma sak, och det är lika fel både och. 
 
Jag har själv varit utsatt och jag VET hur ont minsta lilla sak kan göra. Att bli matad med skit varje dag tar otroligt mycket på en människa. Och jag tycker att hela samhället borde tänka över hur man behandlar varandra egentligen. Kan man verkligen sova gott på nätterna, tycker man verkligen att man har behandlat sina medmänniskor så som man vill bli behandlad själv? Alla borde göra det. Vuxna, barn, elever, lärare, kompisar, släktingar, familj, alla. Jag kan efter egna erfarenheter säga att det verkligen inte bara är barn och unga som bidrar, vuxna och lärare kan nästan vara värre, believe it or not. Och det är dags för förändring, nu. Tänk efter INNAN du gör, eller för den delen inte gör, något. Hur skulle det kännas om det var du som fick den där elaka kommentaren? Hur skulle det kännas om det var du som skippade lunchen i skolan för att du inte vill sitta ensam i matsalen? Hur skulle du vilja att andra var mot dig om det var du som mådde dåligt?
 
Jag är så glad att jag hade bra människor runt om mig när det var jag som var utsatt. Jag är så glad att jag vet att jag har ett rent samvete och vet mina värderingar. Jag är så glad att jag var jag och att jag är stark. Men det är inte alla som är det. Och kan jag göra minsta lilla för att få någon annan att må bättre vet jag att i alla fall jag kan sova ännu bättre än jag redan gör på nätterna. 
 
Jag är trött, besviken och arg på alla som någon gång mobbat någon. Det är äckligt, pinsamt och inte okej. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0