Lazda

Lazda föddes 1996 i Lettland. Hon blev importerad till Sverige till en ridskola som fyra/femåring. Där var hon tills hon var 11 år, då vi köpte henne. Hon har lärt mig allt. Innan vi köpte henne kunde jag ingenting. Hon har gett mig nästan fyra år av kärlek, lycka och glädje. Men även sorg, besvikelse och uppgivenhet...
Efter vår tävling i april 2010 började problemen. Hon fick muskelskada efter muskelskada. Vi gick till en häst-osteopat som sa att det bara kunde vara muskler - inget annat. Mellan alla muskelskador hann vi sätta igång henne lite. Vi började med akademisk-inspirerad ridning och det funkade ett tag, sen kom skadorna tillbaka igen.
Hon gillade att springa i hagen och när hon kände sig frisk slog hon upp musklerna igen.
Sista gången vi satte igång henne kände vi att det måste vara något annat. Vi åkte ner till Helsingborg för en ordentlig undersökning. Trots att osteopaten sagt att det inte kunde vara något annat. Veterinären hittade var skadan satt. Antingen griffelbenet eller gaffelbandet. Någon vecka senare, fredagen den 20:e maj 2011 åkte vi dit för röntgen och ultraljud.
Jag har nog aldrig varit så nervös som när jag stod utanför röntgensalen och väntade. Sen visade veterinären på bilderna att hon hade en stor skada i gaffelbandet och dessutom väldigt mycket spatt på samma ställe. Man kunde inte operera och hon kunde inte gå som sällskap/promenadhäst.
Sommaren 2011 var på ett sätt riktigt jobbig. Men Lazda fick gå i hagen och ha det bra. Jag försökte njuta av tiden samtidigt som jag var jätte ledsen hela sommaren. På ett annat sätt var den jätte bra. Jag och Lazda har aldrig haft så bra kontakt som vi hade då.
Den 8/11-2011 fick hon somna in.
Vila i frid finaste hjärtat ♥

Kommentarer
Postat av: Ida - Jinx

Jag vill bara säga att på alla bilder och allt här i bloggen så ser man att ni två passar ihop.. Gjorda för varandra och jag vet hur svårt det är att förlora en vän, har själv varit med om det.. Hoppas av hela min själ att du hittar någon ny vän och tar hjälp av det den fina vita ponnyn lärt dig och visa att inget är omöjligt.. Vacker är hon<3

2011-11-07 @ 13:15:37
URL: http://jinxxiz.blogg.se/
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Ursh så hemskt! Ni var så fina tillsammans!

2011-11-25 @ 10:59:06
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0