Dagens hopplektion

Ridningen gick jättebra, lilla Fritz hoppade som om han aldrig gjort något annat, även om han brukar vara svårhoppad. Så jag är nöjd, vi fick ett mycket bättre flyt än vad jag trodde. Jag måste lära mig att våga använda vägarna, rida i svängarna. Jag tycker det är äckligt att rida för fort i svängarna i ridhus, det känns som att underlaget kan släppa när som helst. Nej, gräs med broddar ska det vara ;)
Sen måste jag också träna på att inte rida som en dressyrkärring när jag hoppar, rider alltid lite för nogrannt och kontrollerat så att det går ut över rytmen. Idag var jag mycket bättre, drog upp ett bra tempo, fick honom mellan handen och skänkeln, rappare i hovarna, att sätta under sig och drev på för att få honom att suga tag i hindrena. Jag fick även hjälpa honom med taxeringen, han vill gärna krypa upp nära hindrena och göra extrasprång innan. Men med lite hjälp klarade han det galant och tyckte det var riktigt kul. Jag kunde använt kurvorna ännu mer, för att få honom att hoppa av bra i första språnget och få ett jämnare flyt i kombinationen. Men det tar vi nästa gång, man måste börja någonstans! ;)
Här är han, lilla Fritz. En 20-årig maxad D-ponny. Bilden är lånad från ridskolans hemsida, klicka på den för att komma dit. 

Kommentarer
Postat av: Johanna

åhh, härligt att det gick bra för er! :) Måste vara riktigt kul att ha kommit igång med ridningen?
Fritz är verkligen en favorit!
Föredrar också gräs! Rider ju nästan aldrig i ridhus, så när man väl gör det, blir det lite extra läskigt, haha!

Svar: Ja det är riktigt kul att ha kommit igång lite mer nu! :D Känns som att det behövs, för att ge Lantana en bättre chans med! :)Ja han är himla söt lille Fritz! Stark som s*tan ibland dock, men go! ;)
Håller verkligen med! :o Man vänjer sig vid fästet i typ gräs och sånt, och när man kommer in är det helt löst, haha!
Elin Bergman

2013-02-04 @ 22:19:06
URL: http://ujohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0