Vinterland

Nu börjar vinterperioden med snökaos, broddar, snöstyltor, snösulor, frusna ridbanor, is, förfrysta tår och 30 lager kläder. På Lazda hade vi broddar och snösulor runt om, men eftersom Lantana inte är skodd ännu kan hon ju varken ha broddar eller snösulor. Så vi får se hur det blir. Det är så olika vad man tycker, jag har hört av vissa att "barfota" är bäst och andra säger att man gå all in med broddar, sulor, skydd och boots. Jag tycker definitivt att det verkar bäst med broddar, men går det inte så går det inte. 
 
Sen har vi ju oss ryttare också. Jag tillhör dem som dör av kyla så fort det blir under 0 grader. Oftast domnar fötterna och händerna bort, öronen och näsan blir röda som tomater och jag blir stel som en pinne. Jag får packa på mig lager efter lager efter lager, men inget hjälper? De senaste dagarna har jag haft fem lager tröjor plus ridvästen när jag har ridit. För några dagar sen frös jag så mycket att jag typ inte kunde andas. 
Att rida i snön på julen är något av det bästa som finns, men kylan är HEMSK. Och jag klarar mig knappt här nere, HUR klarar man sig då uppe i typ Norrland? 

Kommentarer
Postat av: Veronica

I norrland klarar man sig för man "vet hur man ska klä sig", dvs man har lärt sig av erfarenhet. Själv blir det inga större ridövningar vid -30 heller, men ner till -20 är det helt okay.

Några generella tips: drick/ät något varmt innan du ger dig ut (gärna varmt och sött, tex varm choklad), ha varmt på kroppen inklusive underställ, ylle ylle ylle och bra skal utanpå (dvs jacka och termobyxor som stoppar vind), bra handskar, skydda öronen, bra halsduk (eller motsvarande) som gärna skyddar lite av ansiktet också. Anpassa efter aktivitet; ska du slörida en skrittur där du knappt arbetar, klä dig mer. Ska du rida ett dressyrpass motsvarande och förväntar dig att jobba hårt i sadeln, då kan du lätta på klädseln. En annan idé är att alltid ha torra, rena (ylle)strumpor i stallet att byta till när tårna blir kalla, för det är i högsta sannolikhet delvis pga svett dvs blött i skorna. (Ha inte skor i konstmaterial som samlar väta och dessutom inte hinner torka över natten... Är skorna också genomsura så kan nya strumpor inte göra så mycket!!)

Red själv dressyrpass ute i minus femton förra veckan, hade ylleunderställ och fleeceunderställ och ridbyxor/tröja men inget mer (jo, säkerhetsvästen, den hästen är inte heeelt stabil). Handskar självklart. Gick bra, höll värmen fint. Men sedan gjorde jag misstaget att följa med en kompis ut på skrittur utan att hämta jackan, och det BLÅSTE, så på tio minuter satt jag (som var hyfsat svettig) och skakade i sadeln. Det misstaget lär jag inte göra om!

Svar: Tack för tipsen! :) Det där med ett par extra strumpor borde jag verkligen testa, jag har faktiskt aldrig tänkt på att man faktiskt blir svettig och kall av det även om man fryser..
När det är riktigt kallt (typ 15 minus här nere haha) brukar jag köra på ullunderställ, "termoridbyxor" med fleece och softshell, fleeceunderställ på överkroppen, fleecetröja (ibland 2) och tjock jacka. Sen ett par tunna och ett par tjocka ullstrumpor och vinterskor. Fötterna är mitt största problem, och det är säkert på grund av att jag aldrig har tänkt på det där med nya torra strumpor haha.

Åh gud, 30 minusgrader.. Det måste vara helt sjukt kallt! Och jag kan tänka mig att det måste varit jättekallt att rida ut efter ditt dressyrpass! :o Här nere på västkusten brukar det ju inte bli så många minus, men det blåser nästan alltid och speciellt där jag bor och har hästen då det är väldigt nära havet. Så det känns nog kallare än det är här nere tror jag.

I förrgår väntade jag på bussen i en busskur ca en kvart och frös inte så väldigt mycket ändå, det var kanske 4 minus eller något sånt. Självklart hade jag vantar, men när jag kom hem hade min ena tumme blivit blåsvart.. Jag har alltid kalla händer, även på sommaren, och brukar få vita fingrar och tappa känseln men detta var värre än vanligt. Det värsta är att jag inte märker när det händer eftersom jag i princip alltid har kalla händer! Så i stallet brukar jag ha "ridtumvantar", och det häller ju för "mellanfingrarna" men tummen och lillfingern är helt hopplösa haha!
Elin Bergman

2014-01-18 @ 13:27:52
Postat av: Veronica

Torra yllestrumpor hjälper, men de gör inga underverk... jag brukar också frysa om tårna, vissa dagar mer än andra, och det är inte alltid jag lyckas lista ut varför! Ibland fryser jag mer vid -15 än jag gör vid -25.

Red ut på "rallyponnyn" förra vintern i -27, vilket var spännande, för jag lyckades klä mig för lite och tappade känseln i händerna. Fick hålla tyglarna genom att klämma fast dem mellan underarmarna. Det var lite svårt att bromsa... snabbt gick det! Gjorde inget, rallyponnyn var supernöjd.

Så... frusna fötter och fingrar hör på något sätt till. Värm upp dem sakta, snabb uppvärmning (tex varmt vattten) kan skada dem. Är du fortfarande ute och märker att fingrarna är på väg att domna, värm dem lite provisoriskt genom att stoppa dem under jackan, i armhålorna eller mot magen, eller ned i nacken om du inte har en luva som är i vägen... "fötterna mot någon kamrats mage" sa man i det militära men det är väl mer i nödfall i stall-miljön, folk brukar inte vilja ha andras fötter mot sin mage. Men måste man kan det vara bra att veta att det fungerar.

Idag har vi -30. Helt okay att vara ute i kortare stunder, eller att promenera i. Det är ju torr kyla, så bara att bylsa på med kläder och hålla sig i rörelse. (Stå still är en dålig idé, bättre att gå en hållplats än att stå och vänta på bussen...) Klart och vackert är det också, ljussättningen på vintrarna här uppe är helt gudomlig. :-)

2014-01-19 @ 18:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0