Slutchillat för La ;)

Idag var det slut på madame La Tanas lilla sommarlov ;) 
På schemat stod tömkörning på ridbanan. Alltid innan vi börjar gör vi lite "ledövningar" för att få henne alert och uppmärksam på OSS och inget annat. Sen börjar vi tömköra, idag va det bara jag som gjorde. Det gick verkligen skitbra! Hon gick i en superfin form i både skritt trav och galopp och gjorde jätte fina övergångar, framför allt i vänster varv. Jag klarade även lätt av hennes protester och efter en liten testning va det bra och hon gick på som hon skulle. 
Hon är lite svagare i höger varv och vill därför gärna gå på en mycket större volt i det varvet, när vi är på volt. Och när jag bad henne att trava började hon galoppera. Vi brukar faktiskt låte henne galoppera då, för att få av sej lite överskottsenergi. Så klart under kontroll och at hon ska sakta av när vi säger till. Men idag funkade det inte riktigt. Hon började galoppera snabbare och snabbare, på en större och större volt. Jag försökte självklart allt jag kunde för att få stopp på henne, men det gick inte! Tillslut va vi nästan ute på spåret. Efter ett tag fick vi ändå stopp på henne och såg att det satt en broms på henne. Där har vi antagligen förklaringen till vad som hände. Bromsen hade väl satt sej på henne och hon försökte komma undan. Ett HELT normalt beteende för en häst som blir jagad av en broms! 
Jag är faktiskt väldigt nöjd med dagens pass. Jag hade en skitbra känsla i början och jag fick ju faktiskt stopp på henne sen också. Så jag är nöjd!
Favorit i repris, jag tycker att denna bilder är riktigt fin faktiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0